Rasulullah suka pakai perfume...:)


Assalamualaikum....:)

La ni kita nk crita psal Rasulullah dgn perfume....ha...xtaw la sejak akhir2 ni..rse rindu sgt dgn Nabi kita yg sgt2 kita sayangi ni..InsyaAllah....tp, xpe..bgs lau rindu nabi...jgn nk rindu2 buah aty plak..hihi

Rasulullah ni kwn2....suka sgt2 kebersihan..smua org pn tau kan?? bukan je rasul kita ni bersifat zuhud, tawadhuk, mengutamakan org lain, malah baginda sgt menjaga kebersihan badan dan pakaian baginda...
baginda ske sgt bau wangi2 ni..dan baginda x ske bau yg sedap..huhuw..so..smelly..!!
baginda x ske ye..!! so, kwn2 jgn la jd bdak busuk...nty nabi kita x ske....:P
baginda sendiri ada sakkah (minyak wangi) yg baginda pakai. That's why..kalau baginda dpt hadiah minyak wangi, Rasulullah akan terima n tak menolak pemberian tu... so, kalau spe2 nk adiah kn utk husband ke, ayah ke....bg la perfume..hihi 
yg penting halal..tnpa alcohol ye..!!

mcm2 perfume zaman skang ni kn??

Pernah tu, saidatina Aisyah buat bju jubah dri bahan bulu utk Nabi, tp bila Nabi pakai,keluarlah peluh..peluh tu berbau mcm bulu plak...so, Nabi pn tanggalkan baju tu...

masa ihram pun baginda pakai minyak wangi tau...sampai berkilat minyak tu kat kepala n janggut baginda ketika sedang ihram....
lagi satu... baginda ada selimut yg diberi za'faran, kadang2 bila solat dgn org ramai baginda pakai selimut tu..Oleh sebab baginda selalu berbau wangi..
Anas berkata:
" Aku belum pernah mencium bau yg lebih wangi dari bau baginda"

Kemudian apabila baginda bangun pada waktu malam baginda menggosok giginya dengan sugi..Baginda bersabda:
"Jika aku tidak membuat kesulitan atau kesukaran terhadap umatku maka mereka akan aku suruh utk membersihkan giginya setiap hendak solat.."
ni la kayu sugi..lau ada yg xtau ea...hihi

Lau x jmpe sgt...skang ni ada la ubt gigi kayu sugi..drpd safi, colgate, fresh n white..smua da ada perisa kayu sugi...k???
Tapi kn kita la ni...pas makan mee goreng mamak...cili lekat kt celah2 gigi pn..kita bantai je solat...huhuw

Tgk la....Nabi sayang kita mcm mana??? xnk langsung susahkan umat dia...
Baginda pn suka para sahabatnya meniru baginda semampu mungkin. Ada org bertanya pd baginda:

"Wahai Rasulullah aku suka baju yg baik dan sandal yg juga baik, apakah tindakan itu termasuk dlm kategori takbur???" 

Baginda pun jawab...:

"Tidak, sesungguhnya Allah adalah indah dan sukakan yg indah2, sedangkan takbur adalah menolak yg benar dan menghina org lain"

so.....utk para muslimin...beli lah perfume..bia wangi ckit....hihi
utk muslimah pula..jgn nk mgade pky perfume 1 botol kalau nk kuar g mne2 tu...xley ye...tp, wangi2 utk suami boleh...

okai...!!assalamualaikum....:)

Comments

Popular posts from this blog

"pakai tudung labuh..macam cendawan bergerak..."

EXTEND SEMESTER - PELAJAR UiTM

Taubat dari maksiat.....