Adakah kau sedar...??

selama ni...Allah la yg beri kita ilmu...
kadang2 kita kata...
Aku pandai sebab aku belajar sendiri.. aku yang berusaha sendiri.. sbb tu la aku boleh jawab...
tapi....sedar x kita bahawa..Allah la yg bg kita nikmat kepandaian tu..
Allah la yg aturkan kita supaya dapat ilmu tu... x kesah la dpt dri mne.. dpt dri buku ke, dpt dri ceramah agama ke, dapat dri cikgu or lectrer ke, dpt dri masjid ke... dpt dri ustaz azhar idrus ke.. yg penting ilmu tu dari Allah.....

tu baru mukadimah je...hehe..xtualy kte nk share la apa yg kte sedar selama ni..
xtaw la kowg2 ni, sedar ke x... bkn setakat ilmu je la.. tapi Allah sedarkan kita dlm byk perkara tapi kita yg x sedar....


#1   kita tengah pkir yg kita lemah dlm subjek2 tertentu..then, tgah dok pening2 tggu bas kt bus stand tetiba terpandang iklan tuisyen subjek yg kita lemah tu...ha..!! tu la petanda yg Allah bagi kita kesempatan utk baiki kelemahan kita dlm subjek tu... pegi la tuisyen kn?? huhuw..
ta mo la gado2 syg oiii..!!
#2   ni khususnya bg muslimin la....dlm perjalanan ke masjid...kita nmpak org bergaduh..yg paling penting owg tu saudara kita..seislam... kita pikir nk tolong leraikan ke tidak?? kalau tlg leraikan boleh jd kita pn kena belasah skali.. then kita kata... "xpela..baik jgn cri nahas"....kita sampai je kt masjid, ada tazkirah pulak..kebetulan tajuk nye mcm kena je dgn situasi kita td.... pak Aji kata.."kalau kita nmpak org bergaduh apatah lg seislam, maka leraikanlah mereka....dan carilah jln damai"...so...kita pun sentap..!!..ha..!! bkn ke itu teguran Allah pd kita yg melalui tazkirah dri Pak Aji *bkn nama sebenar...hihi
rasa Allah marah kita??
#3  kita rasa kita buat dosa.. kita diamanahkan utk pegang duit kawan...dye suruh simpankan la kononnye...phtu kita da terdesak sgt2 ni..kita pn dgn berat aty terpakse gne duit kwn tu...kita berazam la..mmg nk ganti duit kwn tu...tp, kita rse bersalah sgt2...sbb kita terpaksa, kita rse da buat dosa besar... tp Allah kn Maha Pengasih lg Maha Penyayang.. x sampai aty nk bia kita cdey2.... phtu kita pn tgk tv Astro Oasis...rancang yg ada Ustaz Akhil Hayy tu...."Cubaan"...pnah tgk x?? hihi.....phtu dye kata la... "kalau kita terjumpa duit..then, kita tau bkn hak kita..tp kita mcm terdesak sgt2 perlukan duit tu.. kita boleh guna..tp kena berazam kena pulangkan kpd tuannya kalau ada alamat..pulang la kt alamatnye...x pn bg kt balai polis..kalau jumpa kt masjid..pulangkanla semula kt masjid..bia pak imam buat pengumuman..." so...kita pn pkir...aq da pulangkan da duit kwn tu...so,, aq x berdosa bsar la ni?? huhuw...sukanye...sayang Allah...
urm...tu je la..smoga Allah sentiasa beri kita petunjuk dan hidayah....
Assalamualaikum
 


 

Comments

Popular posts from this blog

EXTEND SEMESTER - PELAJAR UiTM

"pakai tudung labuh..macam cendawan bergerak..."

Taubat dari maksiat.....