"pakai tudung labuh..macam cendawan bergerak..."



Benarkah hanya wanita yang bertudung labuh sahaja digelar muslimah??


Pada mulanya aku hanya wanita biasa yang menyangka bertudung labuh itu “not necessary”..... sebab sejak sekolah menengah lagi, kawan2 mostly pakai tudung sekolah biasa je...kena tutup bahagian dada n melebihi bahu...bukan melebihi siku....tapi ramai juga kawan2 yang bertudung pendek...siap nampak leher lagi... n paling klaka, tapi diorang panggil style.. bila diorang pakai skarf rambut betul2 sampai atas kening...huhuw...style ke??? Dushh2...!!! da macam biarawati ye anak2 sekalian...!!! kalau nak kata yang bertudung labuh tu ada, tapi diorang yang berbadan besar je..tu pun yang paling ramai kawan(bertudung labuh)  yang aku ada cuma 2 orang je....so, aku anggap bertudung labuh ni untuk orang berbadan besar je......huhuw....:(

tudung sekolah biasa..

Oleh kerana aku bersekolah di sekolah menengah biasa, so aku kurang pendedahan terhadap islamic way ni....even ustazah pun pakai tudung bawal je aku tengok...style rama2 tu...ehe...tapi ada la yang ustazah yang bertudung labuh..tak dinafikan..ustazah kan.......(‘’.)  budak2 nasyid pun pakai lilit2 selendang je...*termasuklah aku....and of cos sebelum ni aku tak tahu pun suara wanita ni aurat, kaki wanita ni aurat.......rugi..rugi..rugi..astaghfirullah...:( bagi aku pakai tudung tu da kira baik la daripada kawan2 yang lain..free hair je...siap rebonding rambut lagi...huhuw..:(



Tapi, aku tetap bersyukur...aku tak sosial a.k.a bergaul bebas dengan bukan muhrim..aku still tahu bukan muhrim tak boleh bersentuhan...:) aku pun tak keluar melepak dengan kawan2 ke pekan, ke bandar... alhamdulillah.. Allah jaga aku..:) i love u Allah......<3

Apa yang aku tahu, balik rumah...makan...buka buku...belajar..tengok tv...siapkan semua kerja sekolah..tapi sayang......:( aku selalu tinggal solat...aku sangka belajar tu penting untuk berjaya...bukan dengan solat..:( kalau ummi tanya, aku jawab dah solat..padahal belum..huhuw..malas nak dengar umi membebel....menyesal..menyesal..menyesal.. papa pulak rotan kalau tak solat......:( jadi selama tu aku solat bukan kerana Allah..tapi sebab takut pada parents and taknak dengar orang membebel..... tapi, aku still juara tilawah al-Quran di kampung..semua hasil didikan ummi..Alhamdulillah Ya Rabb...:) berzanji pun pandai even tak mahir sangat, kalau di sekolah agama...selalu mumtaz..:) aamiin.... tapi, ada je perasaan kekurangan....... start form 5, aku duduk asrama...kawan2 budak asrama alhamdulillah..semua baik2 belaka..kami solat berjemaah..ikuti ceramah2 agama...tadarus, usrah...:) gembira tinggal di asrama...solat hajat, tahajjud terasa mudah nak buat tiap2 hari..tanpa paksaan....:)   al-Quran dan yaasin tak pernah tinggal...
tudung labuh
Dapat masuk universiti.........wah.........:D  ramainya wanita2 bertudung labuh, cantiknya, manisnya.... tapi...still dapat kawan2 yang biasa..tapi, diorang ok....Cuma bab2 agama ni kureng la...huhuw.. jadi aku bertekad...dulu masa muda2...cewah..!!*skang muda lagi la kan....aku da banyak sangat ambil dunia..seronok2, enjoy...pakai tudung pun on off....:( so, dekat U ni..aku nak topup akhirat pulak..aku mula masuk persatuan islamic kat sini, untuk koko pun aku masuk bidang kerohanian...pergi kelas..berbaju kurung setiap masa...even aku bergerak sorang2 pada mulanya..but then, aku jumpa rakan2 yang insyaAllah yang dapat membantu aku untuk jadi lebih baik... kalau kita nak berubah menjadi baik ni..insyaAllah...Allah akan hantar rakan2 yang baik untuk bantu kita... nak pakai tudung labuh..tapi, diri ni belum berdaya lagi nak mengahadapi pandangan orang..even aku tahu pandangan Allah itu lebih baik kita jaga..... belum2 kawan dah kata...”kalau kau pakai tudung labuh, da macam cendawan bergerak da aku rasa...haha...!!”....mungkin bukan skarang kot.....but then, aku jumpa rakan yang sama2 baru nak berhijrah bertudung labuh....tapi aku lebih memilih tudung bawal bidang 60”...even susah nak cari..kat jalan TAR kan ada...ehe....murah2 pulak tu..insyaAllah Allah mudahkan...nak seribu daya, tapi kalau taknak tu.........banyak dalih nye..ishk3....
tudung bawal bidang 60

Indahnya syariat Islam....lebih indah kalau kita menjaganya...kalau tengok muslimah2 yang berpakaian ketat2, padat2.....hati tersentuh..rasa nak menagis...Cuma kita doakan semoga Allah memberi hidayah kepada mereka...pada rakan2 yang free hair selalu la kita puji “awak ni cantik la....kalau pakai tudung lagi cantik saya rasa....comel je...:) ehe..”...skill tu...:)
satu lagi nak pesan........

Ada orang berkata, Muslimah yang bertudung besar dan labuh, orangnya yang lebih alim dan berwatakan lebih serius. Ada pula yang berpendapat, hanya tudung labuh yang paling sesuai untuk Muslimah. Bagi saya pula, tak kiralah tudung apa jenis pun, asalkan ia dapat menutup aurat [rambut, leher, dada] dengan sempurna. Malah sekiranya pandai melilit selendang tebal menutup aurat di kepala dan dada, itu sudah memadai! Bukannya Islam nyatakan mesti pakai tudung labuh bidang 60 inci baru jadi Muslimah sejati, huhuhu. Tolong jangan fikir sebegitu! Muslimah yang bertudung biasa bidang 45 inci juga sudah sempurna menutup aurat sekiranya tudung itu tidak jarang dan dapat menutupi dadanya, serta dia memakai pakaian yang labuh, stokin tangan serta stokin kaki.

Allah la sebaik2 tempat berlindung..insyaAllah...:)

Comments

  1. alhamdulillah, suka entry ni :) banyak ilmu saya dapat lagi-lagi berkenaan salah faham istilah "muslimah" tu. Betul, semua wanita beragama Islam ialah seorang Muslimah dan bukan tudung yang mencerminkan ke-muslimah-an seseorang itu. (ada ke istilah ke-muslimah-an tu :D)

    ReplyDelete
  2. betul tudung labuh tu tak melambangkan seseorang tu muslimah yang sejati atau tidak..tapi dengan berpakaian sedemikian secara tak langsung kita akan rasa ada satu benteng dalam diri kita yang menghalang kita daripada melakukan perkara yang tidak baik..sekadar memberi pendapat je ni..sy juga masih belajar ke arah sedemikian..sama-sama kita berubah ke jalanNya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas pandangan....insyaAllah...syukran ukht

      Delete
  3. best baca.... lbih kurang mcm pengalaman saya.... duduk sekolah biasa2... tak tahu kaki tu aurat, tangan aurat.. tahu kena tutup kepala ja.... beljar agama, tapi sekadar utk exam... x perasan aurat tu seluruh badan kecuali tapak tangan dan muka... lalai mungkin dlm menuntut ilmu.... tp Alhamdulillah, masuk matrik Allah tunjukkan saya betapa cantiknya muslimah yang menutup aurat dengan sempurna... doakan saya menjadi seorang muslimah yang dipandang cantik di sisi Allah ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. jazakallah sudi membaca..insyaAllah always doakan anda n semua muslimah lain agar terus menjalankan syariat Allah... hopefully, after ni banyak kesedaran untuk students yang sekolah biasa agar didedahkan dengan syariat Islam sebenar. insyaAllah..<3

      Delete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. mana nak cari tudung labuh bidang 60 kat jalan tar ya? selalu tak jumpa 😔 hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun order dengan kawan yunk oii... sekarang ni dok beli online je la... ehe

      Delete
  6. mana nak cari tudung labuh bidang 60 kat jalan tar ya? selalu tak jumpa 😔 hmmm

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

EXTEND SEMESTER - PELAJAR UiTM

Taubat dari maksiat.....